De Covid 19-problematiek heeft uiteraard ook op de wereldhandel ingehakt. Eveneens in deze van het golfmateriaal. Er is door de coronarestricties nog weinig containerverkeer tussen de Verenigde Staten, China en Europa. Vandaar dat leveringen vaak niet aan de man kunnen gebracht worden.
Xavier Vandeput van The Golfshops Hasselt en Houthalen en GolfLab in Herent:
“Het probleem ligt vooral in het aanbod van containervervoer. Er is al weinig scheepsvervoer en in China is er een meer dan nijpend gebrek aan lege containers. Die staan haast allemaal in Amerika of Europa en die, zonder vracht wegens invoerrestricties terug in China krijgen kost handenvol geld. Waar de in- en uitvoerders voor passen.”
“Neem bijvoorbeeld marktleider Callaway. Men ontwikkelt golfclubs in de R&D-afdeling in de Verenigde Staten, laat dat materiaal, zoals haast iedereen, in China produceren en haalt het dan terug om in de USA of elders geassembleerd wordt. Om nadien bijvoorbeeld naar Europa vervoerd te worden."
"Meestal hebben de golffabrikanten een “hub” op de Britse Eilanden, maar met de brexit kijken de meesten nu reeds uit naar een continentale hub. Allemaal problemen waardoor de door ons bestelde items niet altijd vlot binnen komen. Iets helemaal buiten onze wil…”
|