SweetCorn
28 08 08
Tiger Woods Op naar één miljard dollar...

In de States berekende men dat Tiger Woods ergens in 2010, en dat is niet meer zo héél ver..., de kaap van 1 miljard dollar inkomsten zal ronden. Eind 2007 zat hij volgens de meestal erg nauwkeurige Amerikaanse berekeningen aan 786 miljoen dollar. Vermits hij ieder jaar gemiddeld zo'n 100 miljoen dollar aan prijzengeld en sponsorgeld binnenrijft, in 2006 was dat volgens de Amerikaanse belastingsdienst welgeteld 98.941.827 dollar, klopt dat plaatje wellicht wel.

Tiger Woods haalt bij het slot van dit decennium met de glimlach dus dat miljard dollar. Duizend miljoen dollar die vooral van zijn meer dan geefgrage sponsors komen. Tiger verdiende verleden jaar "maar" 10.867.052 dollar aan prijzengeld. Het negenvoudige kwam dus van "endorsement". Nike speelde in het begin van Woods' carrière het vlugst op de bal. Een prima zet, want Tiger zorgde er in zijn eentje voor dat Nike een grote speler op de internationale golfmarkt werd. Dat ze hem daarvoor jaarlijks zo'n 70 miljoen dollar moeten toeschuiven, nemen de Nike-jongens er met een "swoosh"-glimlach bij. Vermeldenswaard is wel dat Nike samen met Tiger Woods en zijn IMG-manager Mark Steinberg een heel draaiboek opstelde om nauwkeurig te bepalen welke kleding en kleurencombinaties hij moet dragen. Dat men erg minutieus te werk ging bewijst de variatie in caps die Tiger tijdens de wedstrijden draagt. Het zijn uiteraard meestal zwarte, maar in de Majors staat op de laatste wedstrijddag Nike's bekende "swoosh vooraan en het TW-logo achteraan. In andere, minder belangrijke wedstrijden is dat omgekeerd. Woods wil immers ook het product "Tiger Woods" promoten.

Go on. Be a Tiger

Tiger Woods is immers meer dan de beste golfer die deze planeet ooit kende. Het is eerder een uitstekend lopende nv. Manager Mark Steinberg kan op een dozijn medewerkers steunen die dag in, dag uit instaan voor Woods' sportieve én zakelijke belangen. Iedereen heeft in dat organigram een welbepaalde taak. Het lijstje sponsors is immers niet alleen ellenlang, maar men toont zich vaak veeleisend. Logisch als je daar jaarlijks een smak dollars voor neertelt. Accenture is één van het reeksje vrijgevige Woods-sponsors. Het internationale consultancybedrijf pakt dan ook dolgraag uit met Tiger Woods en de slogan "Go on. Be a Tiger". Dat kost hen jaarlijks wel zo'n 40 miljoen dollar, maar er is niemand in het Accenture-kader die daarover klaagt. Integendeel. Accenture is weer top in de States. Top die General Motors eveneens wil heroveren. Daarom linkte GM Woods aan haar Buick-segment. Een voltreffer, zobleek erg vlug. Tiger verdient aan de vijf jarendeal vlotte 200 miljoen dollar. Wat ruimschoots gecompenseerd wordt door de stijging in de verkoopcijfers van de Buick-modellen die Woods in doorgaans leuke TV-advertenties aanprijst. Het feit dat Woods' caddie Steve Williams met een Buick-golfbag rondzeult zorgt uiteraard voor nog meer "exposure". Het is echter wel een publiek geheim dat Tiger een absolute boon voor Maserati heeft. Gelukkig werken General Motors en het Fiatconcern samen, dus...
American Express was ook zo'n Woods-getrouwe, maar lijkt eind dit jaar af te haken. Wat bij de rechtstreekse concurrenten een luide alarmbel doet rinkelen. Wie wordt Woods nieuwe "financial sponsor"? De Deutsche Bank, die al één van de hoofdsponsors van Tiger Woods Foundation is, die kansarme kinderen op studievlak wil begeleiden, lijkt kandidaat nummer één om het door American Express vacant gelaten plaatsje in Woods' sponsorwaaier over te nemen. AmEx kan zich echter nog bedenken. Zoals Electronic Arts dat deed. De game-fabrikant wilde na een hele reeks opeenvolgende Tiger Woods PGA Tour-spelen afhaken, maar furieuze reacties van de EA-klanten deden hen dat idee vlug begraven. Er komt dus een Tiger Woods PGA Tour 2009-vervolg aan de reeks die tien jaar geleden startte.

Pepsi haalde het van Coca Cola

Coca Cola heeft steeds een gul boontje voor de boven reeds aangehaalde Tiger Woods Foundation gehad. Toch was het aartsrivaal Pepsi dat Tiger begin verleden jaar een fors sponsorcontract aanbood. Tiger mocht een nieuw type Gatorade-sportdrank ontwikkelen, wat hem uiteraard een aardige cent opbracht. Geruchten willen dat Woods naast de 110 miljoen die hij voor dat vijf jarencontract opstrijkt, ook nog een deeltje van de omzet van de "Tigerade" toegeschoven krijgt. Hoeveel dat is weet alleen de Gatorade-top. Gillette was wat goedkoper af. Het deal waar ook Woods' maatje Roger Federer en Thierry Henry in betrokken werden, bracht hem "maar" 20 miljoen dollar op. Ook de prijs die uurwerkenfabrikant TAG Heuer moest neertellen voor ieder model dat men onder Woods' naam op de markt zou brengen. Het derde type is in de maak...
Aan de sponsordeal met NetJets beleeft Tiger Woods ongetwijfeld het meeste plezier. De Amerikaanse private jet-maatschappij levert Tiger niet alleen waar dan ook een privé-vliegtuig, maar hij kan ook kiezen in welk type hij wil kruipen. Meestal is dat in eigen United States een Gulfstream G650, het allerbeste wat de markt van privé-vliegtuigen te bieden heeft. Moet hij wat verder, Dubai bijvoorbeeld, dan wordt er steevast een voor slechts een dozijn passagiers ingerichte Boeing 737 gereserveerd. Mét slaapkamer en al. NetJets, deels eigendom van 's werelds rijkste man én gedreven golfer Warren Buffet, betaalt dus in natura. Wat je ook deels van TLC Laser Eye Centers kan stellen. Die "laserden" Tiger Woods al tweemaal om zijn zicht te optimaliseren. De Canadese firma die in eigen land en uiteraard in de States meer dan honderd Centers heeft, deed dat uiteraard gratis... met een pak miljoenen er bovenop. Vijftien miljoen dollar wordt gefluisterd. Ook de prijs die Upper Deck moet neerdokken om Tiger Woods' handtekening te "vermarkten". In de States is er immers een bloeiende handel in handtekeningen van VIPs. Meteen weet je waarom Tiger Woods zelden een handtekening geeft. Die belandt meestal aan woekerprijs rechtstreeks op eBay en tutti quanti. Wat Tiger in samenwerking met Upper Deck wil vermijden. Upper Deck maakt op die sites doan ook als een waanzinnige jacht op fake handtekeningen. Men weet immers waarom. Upper Deck biedt bijvoorbeeld een gehandtekende rode Nike-polo van Tiger Woods op haar koopsite aan voor net geen 1500 dollar aan. Dat shirt zit wel verpakt in een mooie kader...

3 miljoen dollar startpremie

Mooi is ook het lijstje sponsors dat de Tiger Woods Foundation gul steunen. Dat zijn er meer dan een dozijn, met AT&T, Chevron en Target als meest vrijgevige. Ook is het een publiek geheim dat Tiger Woods al zijn startpremies naar zijn Foundation doorschuift. En die zijn niet van de spreekwoordelijke poes. Voor de Dubai Desert Classic ving Tiger dit jaar liefst 3 miljoen dollar startgeld. Hij won dat tornooi en streek nog eens 284.000 euro winstpremie op. Eén tiende wat hij bij de start al had verdient... Waar is de tijd dat men schande sprak over het feit dat de Deutsche Bank het equivalent van 1,5 miljoen, toen nog niet geldende euro's veil had om Tiger Woods in 2001 voor hun TPC of Europe naar het Duitse Heidelberg te lokken. In nauwelijks vijf jaar tijd is zijn prijs dus verdubbeld. Wat men in het Japanse Dunlop Phoenix Championship niet meer wil of kan betalen. Ook in China slikt men even als men die bedragen hoort. Toch is men bereid dat te betalen. Er zijn immers andere kapers op de kust. Zo willen de organisatoren van het Australische Open eind 2009 Tiger Woods naar Royal Sydney lokken. Ze kennen het prijskaartje: 3 miljoen dollar. Nu nog...
Wat Tiger Woods weer dat tikkeltje dichter bij dat 1 miljard dollar totaalbedrag zal brengen. In 2010 wordt de wereld nummer één én dollarmiljardair 35 jaar. "The best has yet to come..."

Nicolas Colsaerts? Zijn beste se......
GMac deels dankzij Pete Cowen...
Iedere era zijn kampioen......
Wanneer mag je dromen?...
Hoofdscheidsrechter Marc Vande B......
Tiger Woods Op naar één miljar......
The Masters...
Jason Day... Onthoud deze naam!...
contact